Baner


piątek, 17 czerwca 2011

KONIEC EPOKI TRADYCYJNYCH SZKOLEŃ?


W dzisiejszym newsletterze HRNews zamieszczono wywiad z ekspertem poświecony przyszłości tradycyjnych szkoleń – „Czy w przyszłości szkolenia e-learningowe są w stanie całkowicie wyprzeć i zastąpić tradycyjne metody szkoleniowe?

http://www.hrnews.pl/advice1.aspx?id=99

Pozwolicie, że zacytuję podsumowanie eksperta:

„Dr Wiesław Przybyła, Polski Uniwersytet Wirtualny – nie ma powodu, by formułować tezę o końcu szkoleń tradycyjnych. Warto popatrzeć na przykłady krajów, w których kształcenie on-line jest rozwinięte po wielekroć silniej niż w Polsce. Zachodni znawcy e-edukacji są zdania, że e-learning w czystej postaci nie przynosi spodziewanych „rewelacyjnych” efektów. Dziś cały świat skłania się ku modelowi mieszanemu, tzw. blended learningowi. Połączenie nauki elektronicznej z jej tradycyjnymi formami wydaje się najbardziej efektywnym rozwiązaniem. Poza tym niektóre kursy wymagają wręcz stosowania metod tradycyjnych. Czy wyobrażamy sobie kurs masażu wyłącznie w trybie zdalnym? Pewnie nie, ale wstępne wiadomości teoretyczne (np. budowa układu kostnego i mięśniowego) z powodzeniem mogą być przekazane za pośrednictwem platformy. E-learning nie jest dogmatem, obowiązkowym „bożkiem nowoczesności”, ale wspaniałą metodą kształcenia, którą należy stosować funkcjonalnie i wedle miary przydatności.”

Zgadzam się z eskpertem, że szkolenia e-learningowe w swojej czystej postaci nie przynoszą spektakularnych sukcesów, zwłaszcza tam, gdzie ważnym elementem szkolenia jest trening umiejętności w relacjach interpersonalnych. Na pewno należy dyskutować o zaletach i wadach szkoleń on-line, o korzyściach z ich stosowania,zarówno dla organizacji, działu szkoleń/HR czy uczestników. Spróbujmy poszukać plusów i minusów e-learningu.

Zalety dla organizacji:

1. Znaczna redukcja kosztów szkolenia. Przede wszystkim poprzez eliminację wydatków na zakwaterowanie, wyżywienie, wynajem sal itp. W przypadku szkoleń e-learningowych liczba osób, które mogą wziąć udział w szkoleniu jest nieograniczona. Koszt przygotowania, a następnie przeprowadzania szkolenia, jest taki sam dla 10 i dla 1000 osób, dlatego największe oszczędności uzyskuje się przy szkoleniu większej liczby pracowników.

2. Oszczędność czasu wynikająca z eliminacji czynności przygotowawczych, jak rezerwacja i przygotowanie sal, dojazd itp.

3. Duża efektywność szkoleń uzyskiwana poprzez odpowiednie skonstruowanie materiału dydaktycznego, stosowanie powtórek i ćwiczeń ułatwiających zapamiętywanie oraz możliwość kilkukrotnego przechodzenia, a także swobodnego powrotu do szkolenia. [b]Ale tutaj uwaga, osoby opracowujące szkolenia naprawdę muszą być dobrze do tego przygotowane.[/b]

Zalety dla działu szkoleń:

1. Duże możliwości modelowania szkoleń - od tworzenia pojedynczych jednostek do projektowania rozbudowanych systemów składających się z wielu modułów umieszczonych na platformie e-learningowej. Ta cecha jest szczególnie przydatna np. w przypadku firm, które systematycznie rekrutują nowych pracowników o różnym stażu pracy, wiedzy i doświadczeniu.

2. Możliwość dostarczania użytkownikom najnowszych i najpotrzebniejszych treści szkoleniowych, w momencie, gdy jest na nie zapotrzebowanie.

3. Możliwość łatwej i szybkiej modyfikacji, aktualizacji i rozbudowy treści szkoleniowych.

4. Łatwość administrowania szkoleniami oraz możliwość monitorowania procesu szkolenia i postępów uczestników.

Zalety dla uczestnika szkolenia:

1. Indywidualizacja procesu szkoleniowego przez dostosowanie zakresu, intensywności, tempa i poziomu szkolenia do możliwości poszczególnych uczestników.

2.. Możliwość nauki w praktycznie dowolnym czasie i miejscu.

3. Duża kontrola osoby uczącej się nad procesem przyswajania wiedzy i rozwoju umiejętności.

4. Dostęp osób do baz wiedzy, szkoleń oraz innych przydatnych informacji, co zwiększa możliwości samokształcenia osób zainteresowanych własnym rozwojem.

Wady - dla organizacji:

1. Początkowy duży koszt szkolenia, który wzrasta w przypadku konieczności zaimplementowania platformy e-learningowej do zarządzania szkoleniami (tzw. LMS czyli Learning Management System). Wraz ze wzrostem czasu trwania oraz intensywności działań szkoleniowych koszty związane z stosowaniem e-learningu proporcjonalnie maleją.

2. Konieczność posiadania odpowiedniej infrastruktury informatycznej dla prowadzenia tego rodzaju szkoleń. Oczywiście decydując się na współpracę z wyspecjalizwaną firmą szkoleniową tę niedogodność minimalizujemy.

3.W przypadku szkoleń „miękkich”, które wymagają "żywego" kontaktu z innymi osobami (np. trening empatii, umiejętności przywódczych itp.) szkolenia tradycyjne mogą okazać się bardziej skuteczne. E-learning doskonale natomiast sprawdza się w przypadku nauki przedmiotów ścisłych i technicznych.

Wady - dla uczestnika szkolenia

1. Mniejsze możliwości interakcji z innymi uczestnikami szkoleń, tworzenia więzi między nimi poprzez nabywanie wspólnych doświadczeń oraz osobisty kontakt. Tracimy szansę na dzielenie się wiedzą, uczenie się od innych. Słabość tę można przezwyciężyć poprzez wprowadzanie bardziej interaktywnych form szkolenia, np. forum dyskusyjne czy też chat, na których uczestnicy mogą wymieniać się doświadczeniami, ale rozwiązuje to problem jedynie częściowo.

2. Problem z wewnętrzną motywacją i samodyscypliną osób uczących się, co ma znaczenie szczególnie w przypadku samokształcenia. W związku z tego rodzaju trudnościami należy, poprzez odpowiednie działania, zadbać o motywację uczestników tego typu szkoleń. Słaba motywacja, to bardzo poważny problem e-learningu.

Z moich osobistych doświadczeń, jako uczestnika szkoleń e-learningowych, możliwość uczenia się o każdej porze i w każdym miejscu jest jednak wadą. Nawał codziennych obowiązków spowodował, że bardzo ciężko było mi wygospodarować czas na naukę. Zmobilizować się do pracy. Systematycznie "siadać do komputera".
Największy minus moim zdaniem, to jednak monotonność szkoleń (niestety nie stosuje się w nich zróżnicowanych metod aktywizujących proces uczenia się) co powoduje, że są po prostu ... nudne.
Mimo dużej motywacji własnej, mimo zastosowania przez organizatorów marchewki w postaci nagrody za ukończenie - ciężko było mi się zmobilizować. Być może jest to związane z ciągle zbyt małą wiedzą na temat metododologii szkoleń e-learningowych osób, które je przygotowują.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz