Baner


poniedziałek, 4 kwietnia 2011

TRENERSKA NIEMOC czyli dalej o ćwiczeniach

Ćwiczenia trenerowi są potrzebne, zawsze i wszędzie. Problem pojawia się, gdy trener nie ma pomysłu na stworzenie ciekawych ćwiczeń. Taka niemoc twórcza dopada, co pewien czas każdego z nas.

Jak w każdej „przypadłości” ważna jest profilaktyka, dlatego dobrze, aby w szkoleniu trenerów pojawił się moduł poświęcony projektowaniu ćwiczeń. W naszej szkole staramy się, aby w trakcie projektowania scenariusza szkolenia dyplomowego uczestnicy uczyli się poszukiwać ćwiczeń, nie tylko dostosowywać je do własnych potrzeb, ale i konstruować.
Aktywnie szkolącym trenerom cierpiącym na brak pomysłów pozostaje albo wymiana z zaprzyjaźnionym trenerem lub skorzystanie z cudzych pomysłów zamieszczonych w internecie czy literaturze.
Teoretycznie wystarczy wówczas zmienić kilka szczegółów, dopasować sytuację do branży uczestników szkolenia i gotowe. Chociaż zachęcam do ostrożności, nie każde z ogólnie dostępnych ćwiczeń jest naprawdę dobre i sprawdzi się na naszym szkoleniu. Warto pamiętać o różnicach kulturowych – czasami ćwiczenia autorów anglosaskich nudzą polskich uczestników.

W przypadku szkoleń z ZZL możemy sięgnąć do dwóch pozycji:

„Zarządzanie kadrami. Ćwiczenia” pod redakcją T. Listwana (Wydawnictwo C.H. Beck, 2006)
Książka zawiera w sumie 143 ćwiczeń, które mogą wykorzystywać trenerzy. Ćwiczenia dotyczą różnych obszarów ZZL (strategiczne, międzynarodowe, prawne i etyczne zarządzanie kadrami, planowanie kadr, dobór pracowników, kierowanie ludźmi, wynagradzanie i rozwój pracowników, stosunki i warunki pracy, odejścia i ocenianie pracowników, kontrola funkcji personalnej, system informacji personalnej)

Druga pozycja to „ Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Materiały do ćwiczeń” pod redakcją Henryka Król i Antoniego Ludwiczyńskiego  (PWN, 2006)

Prowadzący szkolenia sprzedażowe lub z obsługi klienta znają być może „Profesjonalną obsługę klienta. Materiały szkoleniowe” autorstwa Wandy Szulc (liczący 100 stron e-book w formacie PDF) oraz Program szkolenia sprzedawców,  Magee Jeff , Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska - ABC , 2002  czy Ćwiczenia z zakresu obsługi klienta” - Zbiór materiałów z CD w praktycznym segregatorze, Wolters Kluwer Polska - ABC 2003.

Powoli zwiększa się ilość stron internetowych oferujących ćwiczenia, zarówno bezpłatnie jak i za opłatą:


Osobiście najbardziej lubię szukać inspiracji do ćwiczeń w książkach. Dużo dobrych pomysłów znalazłam na przykład w „Profesjonalnym sprzedawcy” Georga Schenka czy „Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich”  Rae Leslie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz