Baner


sobota, 22 stycznia 2011

PRZYSZŁOŚĆ RYNKU TRENERÓW BIZNESU W POLSCE

Od dłuższego czasu toczy się dyskusja na temat przyszłości rynku trenerów biznesu - czytaj: certyfikacji trenerów. Zdania są podzielone, chociaż zdecydowana większość trenerów jest przeciwna takim rozwiązaniom. Ostatnio PARP ponownie rozpoczął dyskusję na temat cetyfikacji, i ... znowu dyskusja nie przynosi konkretnych rozwiązań.




Jedną z pierwszych certyfikacji trenerskich była rekomendacja Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Początkowo była ona jednostopniowa, obecnie składa się z rekomendacji:

I stopnia - trener warsztatu umiejętności psychospołecznych,
II stopnia - trener treningu interpersonalnego,
III stopnia potwierdzającej kompetencje superwizora treningu interpersonalnego i warsztatu umiejętności psychospołecznych.

Aby uzyskać I stopień rekomendacji kandydat powinien posiadać następujące umiejętności:
- przygotowania koncepcji (scenariusza) i przeprowadzenia dwudniowego ( co najmniej 16 godzin) warsztatu umiejętności psychospołecznych z zakresu komunikacji, asertywności, negocjacji i podobnych tematów (zatwierdzanych przez Radę Trenerów PTP). Warsztat może dotyczyć różnych dziedzin życia społecznego (np. warsztat umiejętności wychowawczych, albo szkolenie z zakresu obsługi klienta). Zasadniczym celem warsztatu powinno być rozwijanie umiejętności psychospołecznych.
- rozumienia i kontrolowania procesu grupowego.
- rozumienia i kontrolowania intensywności uruchamianych emocji i problemów osobistych.
- diagnozy potrzeb i przewidywanych efektów społecznych dla środowisk (organizacji, instytucji), na rzecz których prowadzony jest warsztat.

Kandydat powinien udokumentować ukończenie szkolenia podstawowego. Szkoleniem podstawowym PTP nazywa cykl szkoleń prowadzonych metodami aktywnymi, przygotowujący do samodzielnej pracy psychokorekcyjnej lub psychoedukacyjnej.
Wymiar tego szkolenia nie może być krótszy niż:

- 200 godzin (jeżeli był to jeden blok szkoleniowy np. Studium Socjoterapii, Szkoła Trenerów itp.)
- 250 godzin (jeżeli składało się z kilku różnych przedsięwzięć )
Szkolenie podstawowe musi zawierać część treningową w wymiarze dającym możliwość przygotowania osobowościowego (różne formy pracy nad sobą), oraz część warsztatową, uczącą konkretnej metody pracy.
Szkolenie podstawowe powinno wyposażać w niezbędną wiedzę potrzebną do prowadzenia warsztatów umiejętności psychospołecznych.
Kandydat powinien mieć doświadczenie w prowadzeniu warsztatów umiejętności psychospołecznych (min. 160 godzin warsztatowych, w tym co najmniej połowa w formie dwudniowych warsztatów 16-sto godzinnych)

Warunkiem uzyskania rekomendacji jest przynależność do PTP. Rekomendowana może być tylko osoba posiadająca ukończone studia wyższe na poziomie magisterskim. Jej dużą zaletą oprócz wieloletniej tradycji listy trenerów PTP jest cena - 200 zł.
Wiosek o udzielenie rekomendacji powinien zawierać pisemne oświadczenia superwizora PTP i trenera II stopnia, że kandydat posiada wymagane kwalifikacje oraz ich merytoryczne opinie o jego umiejętnościach.
Na stronie PTP zamieszczona jest lista superwizorów i trenerów udzielających rekomndacji.

Stowarzyszenie MATRIK umożliwia zainteresowanym osobom zdobycie Międzynarodowego Certyfikatu Trenera w zakresie treningu, uczenia się i rozwoju wydawanego przez MATRIK & Edexcel i BTEC Professional Qualifications. Oferta skierowana jest do osób mających min 2 - letnie doświadczenie trenerskie (min. 100 dni szkoleniowych w przeciągu ostatnich dwóch lat).

Certyfikat obejmuje analizę, rozwój i prezentację dowodów na posiadanie kompetencji zawodowych trenera, ujętych w sześć osobnych modułów. Każdy z modułów odnosi się do jednego z naczelnych aspektów pracy trenera, czyli specjalisty w dziedzinie rozwoju ludzi w organizacjach.
Standardy kompetencji zostały opracowane dzięki współpracy polskich specjalistów pracujących w sektorze Rozwoju Zasobów Ludzkich i naukowców z Uniwersytetu Thames Valley w Londynie na podstawie brytyjskich standardów zawodowych.
Sześć modułów, w które pogrupowane są standardy stanowią:

•Identyfikacja i Analiza Potrzeb Szkoleniowych
•Kontakt z Klientem ·
•Projektowanie Szkoleń
•Prowadzenie Szkoleń
•Ewaluacja Szkoleń
•Rozwój Osobisty i Zawodowy

MODEL PROCESU OCENY składa się z 8 etapów:

•Etap 1 Rejestracja Kandydata.
•Etap 2 Warsztat Certyfikacyjny.
•Etap 3 Budowanie indywidualnego portfolio.
•Etap 4 Przedłożenie portfolio lub modułu do oceny.
•Etap 5 Ocena portfolio i rozmowa końcowa.
•Etap 6 Weryfikacja ocen.
•Etap 7 Wydanie certyfikatu.
•Etap 8 Przyznanie Certyfikatu.
Uroczyste wręczenie Certyfikatu

Ostatnią instytucją oferującą trenerom certyfikację jest Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego. Program certyfikacji trenerskiej Wszechnicy UJ opracowano po to, by podnosić jakość usług szkoleniowych poprzez:

- promocję trenerów świadczących usługi wysokiej jakości
- stawianie trenerom wyzwań rozwojowych, zachęcających ich do pracy nad własnymi kompetencjami .
Koszt nie należy do niskich, to 3900 zł. netto.
Certyfikat przyznawany jest na różnych poziomach zaawansowania, odpowiednio do poziomów profilu kompetencji trenerskich Wszechnicy UJ. opracowanego w oparciu o założenia Europejskich Ram Kwalifikacji.
Uczestnicy mogą się ubiegać o certyfikaty na poziomach:

4 (Trener),
5 (Starszy Trener)
6 (Trener Specjalista).

Jak rekomenduje swoją propozycję Wszechnica:

certyfikat stanowi potwierdzenie kompetencji, jest więc czymś więcej, niż zaświadczenie o ukończeniu programu czy kursu. Warunkiem jego otrzymania jest zademonstrowanie wymaganej wiedzy i umiejętności w trakcie kończących proces egzaminów.
Podstawowy program certyfikacji skupia się na diagnozie poziomu kompetencji. Jego uczestnicy mogą jednak korzystać z dodatkowego, zindywidualizowanego wsparcia rozwojowego - m.in. coachingu i superwizji szkoleń.

Około czterech lat temu inicjatywa oddolna (w osobie Rafała Szczepanika) zainicjowała proces cetyfikacji trenerów outodoor.

"W 2006 roku zaproszenie do tego projektu wysłałem do 10 firm outdoor, które znałem i uznawałem za profesjonalne (dziś naprawde dobrych firm od szkoleń outdoor mamy na rynku już ok. 20, reszta robi „eventy” albo „pikniki” a tylko nazywa je szkoleniami – często są to całkiem profesjonalne eventy, ale nie maja wiele wspólnego z edukacją czy rozwojem zespołu). 5 z 10 zaproszonych firm przyjęło zaproszenie, pozostałe nie zareagowały. Jednak aktualne jest stałe zaproszenie do PSTO dla tych pozostałych firm oraz dla każdego trenera outdoor, który uważa ze potrafi spełnić standardy opisane na stronie www stowarzyszenia"

Kolejny krok środowiska trenerów outdooru to zdefiniowanie warunków certyfikacji:

"Określiliśmy wspólne wymogi które musi spełnić trener – zarówno ogólnie dotyczące outdooru (rozdzieliśmy go na integracje zespołów i na szkolenia menedżerskie, bo to sa 2 różne zagadnienia), jak i specjalistyczne (inne dla kogoś kto prowadzi outdoor w jaskiniach a inne dla kogoś kto na żaglach itp.). Tam jest określony staż trenerski, wykształcenie, oraz w. posiadanie uprawnien ratowniczych lub instruktorskich (dot. sportów urazowych – wspinaczka, psie zaprzęgi…). Zachęcamy każdego kto uważa ze spełnia te wymogi, by podszedł do egzaminu i uzyskał certyfikacje (do tej pory było to bezpłatne, być może wprowadzimy jednak symboliczne opłaty rzędu 200-300zł.)Żeby nikt nie zarzucił nam ze na egzaminie „oblewamy” konkurencje, ujawniliśmy nawet pytania egzaminacyjne www.outdoor.edu.pl/zostan_czlonkiem.html. Prawdę mówiąc jeśli kogoś „oblewamy” to dajemy mu tak dokładny feedback (co musi poprawić do kolejnego podejścia do egzaminu), że prawie jest to darmowy coaching. W naszym interesie jest bowiem to, by każdy dobry trener outdoor miał certyfikacje PSTO i przez to promował PSTO."

Wybór powoli, ale systematycznie się powiększa. Być może certyfikacja pójdzie w kierunku rozwoju certyfikatów ośrodkowych (podobnie jak w psychoterapii) lub certyfikaCJI szkoł trenerskich.
Czy środowisko trenerów taki proces zaakceptuje - czas pokaże.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz