Baner


wtorek, 31 maja 2011

AUTOEDUKACJA TRENERA I COACHA

Tradycyjny model kariery edukacyjnej i zawodowej polegający na intensywnym uczeniu się formalnym w latach młodości oraz na możliwie najdłuższym utrzymaniu zatrudnienia w wyuczonym zawodzie przechodzi do lamusa. Szybki rozwój gospodarczy i społeczny, wzrost mobilności osób uczących się i pracujących oraz starzenie się społeczeństwa powodują konieczność przeorientowania takiego modelu kariery w całości. Zastępuje go Long Life Learning.”
Takim informacjami jesteśmy wręcz bombardowani od kilku lat.  Nowy model kształcenia jest istotny zwłaszcza wśród pracowników nauki, nauczycieli, lekarzy, menedżerów, a zwłaszcza nas, ekspertów od uczenia innych – trenerow i coachów. Wszędzie tam, gdzie niezbędna jest stała aktualizacja wiedzy i umiejętności. Staram się, podobnie jak Wy, systematycznie uczestniczyć w szkoleniach. Co roku mądrze dokładam kolejny klocek lego do swojej budowli edukacji. W sobotę, pod koniec mojej sesji coachingowej ukierunkowującej dalszy rozwój zawodowy, postanowiłam w najbliższych dniach dokonać wyboru tegorocznego szkolenia.  Podjęłam decyzję, że będzie to szkolenie z coachingu. Właśnie jestem na etapie przeglądania” ofert.
Ale systematyczny udział w krótszych czy dłuższych szkoleniach to zbyt mało. Ostatnio czytając e-mentora znalazłam taką definicję:
"Autoedukacja to realizowany indywidualnie proces kształcenia rozumiany, jako komplementarny czynnik i element szeroko pojętej edukacji, nie zaś alternatywa dla zinstytucjonalizowanego kształcenia, jest niewątpliwie główną perspektywą rozwoju dorosłych. Konieczność autoedukacji wynika z nowych wymagań, które są konsekwencją przekształcenia się społeczeństwa przemysłowego w społeczeństwo wiedzy, w którym kompetencje intelektualne mają większe znaczenie niż kapitał i akt pracy."
Na nasz indywidualny proces kształcenia będzie się składało i uczestnictwo w superwizjach, procesach coachingowych, klubach trenera czy coacha. No i oczywiście systematyczne studiowanie literatury. I jeżeli już przy czytelnictwie jesteśmy to polecam artykuł z ostatniego numeru e-mentora Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia”.

Przyda się każdemu trenerowi w jego autoedukacji :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz