Baner


niedziela, 13 lutego 2011

UCZENIE POZAŚWIADOME

Wróciłam w piątek ze szkolenia. Jadąc samochodem do domu zastanawiałam się, na ile było efektywne. Czy udało mi się uczestników „zaciekawić”, wprowadzić w stan umysłu sprzyjający procesowi uczenia się? Jaka będzie trwałość wyniesionej ze szkolenia wiedzy oraz zdobytych umiejętności.
Skuteczność naszej pracy, to odwieczny dylemat trenerów. Jak projektować szkolenia, jak je prowadzić, aby były skuteczne? Tak postawione pytanie pozwala poruszyć wiele wątków. Dzisiaj zajmę się tylko jednym.

Uczenie pozaświadome

O bodźcach podprogowych zrobiło się głośno w 1957 roku za sprawą specjalisty od badań rynku – Jamesa Vickary. Mimo, że jego badania okazały się sfingowane, temat zainteresował nie tylko specjalistów od reklamy, ale także pedagogów. Zapytacie, dlaczego pedagogów? Z powodu trwałości i skuteczności wiedzy. Badania wykazały, że efekty komunikacji pozaświadomej narastają w miarę upływu czasu. Mało tego, okazało się, że około 99% wiedzy przyswajamy właśnie w sposób pozaświadomy.
Bez względu na to, czego uczymy –„ wiedzy twardej” czy „umiejętności miękkich”, sposób przekazywanej wiedzy jest, co najmniej równie ważny jak treść szkolenia. Tę wiedzę posiada już większość trenerów. Dlatego stosujemy Power Pointa czy opisywaną w poprzednim poście Graphic Facilitation.
Podświadome nauczanie odbywa się nie tylko poprzez obrazy, wizualizacje, ale także poprzez ton głosu trenera oraz zawartość emocjonalną wypowiedzi. Dlatego coraz częściej wśród szkoleń oferowanych trenerom są nie tylko warsztaty z emisji głosu mające na celu ochronę ważnego dla trenera czy wykładowcy "instrumentu", ale również zajęcia uczące przykuwać uwagę uczestników odpowiednią ekspresją głosu czy wręcz elementy warsztatu aktorskiego.
Osobiście bardzo lubię wykorzystywać w trakcie szkoleń czy sesji coachingowych metafory. Ich ukryte przesłanie bardzo skutecznie przemawia do wrażliwości człowieka. Nie bez znaczenia jest to jak opowiemy bajkę czy przypowieść. Ton naszego głosu, modulacja, tempo, głośność, stosowanie przerw i powtórzeń w istotnym stopniu wpływa na siłę działania metafory. Ale o metaforach napiszę w kolejnym poście :)

Jesteś zainteresowany udziałem w warsztacie umiejętności aktorskich dla trenerów? Skontaktuj się ze mną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz