Baner


czwartek, 12 lipca 2012

SAMOOCENA COACHA


Tak jak rośliny do rozwoju pożądają wody i słońca, tak coach potrzebuje informacji zwrotnej od swojego klienta. Warto więc systematycznie doskonalić mechanizm otrzymywania informacji zwrotnej od coachee. Pozwoli nam to doskonalić warsztat coachingowy oraz zadbać o dobry standard naszej pracy.

Coachowie najczęściej stosują pytanie oparte na skalowaniu:

W skali od 1 do 10 na ile ta sesja była dla Ciebie pomocna?  

Warto je rozwinąć o … „Jak można byłoby ją ulepszyć?”.

Pytają także klientów o stan, w jakim kończą sesje np., „Z jakim emocjami wychodzisz z naszego spotkania?  Czujesz się zniechęcony, przytłoczony, pełen nadziei lub energii. Opisz swój stan.”

Bardzo dobrym, rozwijającym warsztat coacha jest pytanie zaproponowane przez Tony Stoltzfusa: 
Staram się dopasować mój styl coachingu do potrzeb klientów. Czy powinienem dokonać jakiś zmian?”

Wspominany Tony Stoltzfus, doświadczony coach i trener proponuje abyśmy regularnie, po każdej sesji zadali sobie kilka pytań.  Nawet, jeżeli systematycznie spotykamy się z superwizorem.  Nie zajmie nam to dużo czasu.

Przykładowe pytania rozwijające samoświadomość coacha:
  • Co zrobiłem dobrze w czasie tej sesji? Co zrobię inaczej następnym razem?
  • Czy motywacja klienta dzięki sesjom rośnie? W jaki sposób mogę pomóc klientowi w zwiększeniu motywacji do zmian?
  • Czy klient zmierza w kierunku realizacji celu coachingu? Jakie moje interwencje spowodowały poprawę?
  • Jakiego rodzaju wyzwanie powinienem rzucić klientowi?
  • Czy zachowuje równowagę między wyrażaniem uznania a stawianiem wyzwań klientowi? Czego powinno być więcej?
  • Jakim człowiekiem jest klient? Czy pracuje z nim w sposób odpowiadający jego potrzebom, czy raczej poruszam się w sposób intuicyjny?

Kończąc  proces coachingowy  warto skorzystać z kwestionariuszy ewaluacyjnych, zarówno dla coacha jak i klienta. Zyskamy wartościowy materiał do dalszego rozwoju.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz